Thursday, November 09, 2006

Where do I come from?

I det siste har flere personer spurt meg "Are you Norway?" Det kan være at jeg er lang og med "kystet perlebånd,tusen sjøer,tusen skjær" men nå er jeg riktignok ikke Norge. Likevel kan jeg godt representere Norge i deres øyne om de vil det. Norwegian er nok adjektivet de leter etter...

Det finnes mange former for paranoia, og varianten som har slått meg er nok litt uten om det vanlige. Jeg blir nemlig forfulgt av italienere. Ikke bare bor jeg sammen med to stolte innbyggere av pizza nationen nr. 1, men de er overalt og snakker til meg med varianter av aksenter, alltid avsluttet med "si, si, si" og "ciao". Hva vil de meg? Jeg spiser også mer og mer pasta for øyeblikket. Kan det ha en sammenheng?

Da klokken nærmet seg fem i dag begynte jeg å bli mer og mer sint, og jeg er fortsatt litt sint. AngryIngo eller Angringo som Paddy døpte meg om til. Uten grunn, i Kristiansund. Kanskje det var Aidan,men jeg prøvde å finne ut av det og klarte det ikke. Gikk sammen med dem til O'Donaghues og traff noen engelskmenn jeg ble venner med. Og de spilte, skikkelig ordentlig irsk pub. Det er akkurat et år siden jeg var der for første gang, og Astrid drakk sin første sip med Guinness.

Det er helg igjen og jeg skal slappe av å nyte det.

Corruption av Tahar Ben Jalloun var en virkelig god bok. Klarte å gjenskape den trykkende, hete atmosfæren i L'Etranger. Tydelig inspirert også. Kun 130 sider, så du leser den på en dag. Leser Banvilles The sea nå, ettersom han er irsk.

No comments: